Het toeristische seizoen is begonnen en de regio is er klaar voor. Zes gemeenten hebben een gezamenlijke visie voor toerisme en recreatie opgesteld, en er is een organisatie voor de uitvoering. In onze podcast over toerisme geven de Castricumse wethouder Roel Beems en Melanie Goudsblom, adjunct-directeur van Hart van Noord-Holland & partners, uitleg over wat er allemaal gedaan wordt om toeristen naar trekpleisters te lokken, én ook inwoners.
"Ieder van ons is te klein om dit op een eigen, zelfstandige manier tot stand te brengen", vertelt Beems over het toerismebeleid. "Door de budgetten samen te voegen komen we een heel eind." De gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo doen dat nu eigenlijk voor het eerst.
Van de zes wethouders toerisme in de regio is de Castricummer de 'woordvoerder'. "Toerisme is belangrijk voor onze economie, het brengt veel geld binnen en werkgelegenheid. En van dat geld kunnen voorzieningen in stand worden gehouden waar inwoners ook van profiteren zoals een museum, horecavoorzieningen, een bioscoop of het zwembad." (tekst loopt verder onder de foto)
Melanie Goudsblom en Roel Beems beantwoorden in deze podcast vragen van Streekstad Centraal.
Ooit had zo'n beetje iedere gemeente een VVV. De tijden zijn veranderd. "Mensen kijken veel online", vertelt Melanie Goudsblom. "Maar je ziet dat Duitsers, de meest belangrijke doelgroep qua internationale toeristen voor deze regio, toch meer gericht zijn op meer fysieke informatie." Daarom is in de hoofdstad van de wijde regio het VVV in stand gehouden, al heet die nu formeel de Alkmaar Store.
Het toerismebeleid is er niet alleen op gericht om meer bezoekers te lokken. "Ze gaan vaak naar het strand toe en naar de kaasmarkt, en we willen ze door de hele regio verspreiden. Dat doen we met online marketing en 'online targeting'. De Duitser die op het strand zit, krijgt een berichtje om bijvoorbeeld naar de kaasmarkt te gaan, naar het poldermuseum of naar De Kwal in Castricum."
Alweer jaren geleden werd Big Data een 'hot topic' en nu heeft iedereen het over AI. De toeristische marketing ontwikkelt mee. "Bij Hart van Noord-Holland & partners kunnen we eigenlijk niet meer zonder AI. Het is voor ons een soort assistent, en we kijken binnen de VVV of we van AI gebruik kunnen maken. En sinds twee jaar hebben we een data-afdeling, om iedere euro het beste te kunnen besteden."
Het toerisme- & recreatiebeleid mikt ook op inwoners die in hun eigen regio iets leuks willen doen. Aan het eind van de podcast doen wethouder Roel Beems en adjunct-directeur Melanie Goudsblom dan ook een oproep: "Hou onze socials in de gaten!"
"Ieder van ons is te klein om dit op een eigen, zelfstandige manier tot stand te brengen", vertelt Beems over het toerismebeleid. "Door de budgetten samen te voegen komen we een heel eind." De gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo doen dat nu eigenlijk voor het eerst.
Van de zes wethouders toerisme in de regio is de Castricummer de 'woordvoerder'. "Toerisme is belangrijk voor onze economie, het brengt veel geld binnen en werkgelegenheid. En van dat geld kunnen voorzieningen in stand worden gehouden waar inwoners ook van profiteren zoals een museum, horecavoorzieningen, een bioscoop of het zwembad." (tekst loopt verder onder de foto)

Ooit had zo'n beetje iedere gemeente een VVV. De tijden zijn veranderd. "Mensen kijken veel online", vertelt Melanie Goudsblom. "Maar je ziet dat Duitsers, de meest belangrijke doelgroep qua internationale toeristen voor deze regio, toch meer gericht zijn op meer fysieke informatie." Daarom is in de hoofdstad van de wijde regio het VVV in stand gehouden, al heet die nu formeel de Alkmaar Store.
Het toerismebeleid is er niet alleen op gericht om meer bezoekers te lokken. "Ze gaan vaak naar het strand toe en naar de kaasmarkt, en we willen ze door de hele regio verspreiden. Dat doen we met online marketing en 'online targeting'. De Duitser die op het strand zit, krijgt een berichtje om bijvoorbeeld naar de kaasmarkt te gaan, naar het poldermuseum of naar De Kwal in Castricum."
Alweer jaren geleden werd Big Data een 'hot topic' en nu heeft iedereen het over AI. De toeristische marketing ontwikkelt mee. "Bij Hart van Noord-Holland & partners kunnen we eigenlijk niet meer zonder AI. Het is voor ons een soort assistent, en we kijken binnen de VVV of we van AI gebruik kunnen maken. En sinds twee jaar hebben we een data-afdeling, om iedere euro het beste te kunnen besteden."
Het toerisme- & recreatiebeleid mikt ook op inwoners die in hun eigen regio iets leuks willen doen. Aan het eind van de podcast doen wethouder Roel Beems en adjunct-directeur Melanie Goudsblom dan ook een oproep: "Hou onze socials in de gaten!"