De Bergerhoutrotonde in Alkmaar gaat vanaf april op de schop. Eén van de geplande maatregelen is een verbod op het rechtdoor de rotonde op rijden vanuit de binnenstad. Dat voornemen kwam als een verrassing voor inwoners en ondernemers.
Na bezwaren heeft wethouder Christiaan Schouten nu toegezegd om naar oplossingen te zoeken voor het omrijden. Jos Wagner van bewonersvereniging Hart van Alkmaar is tevreden. "We wachten het af."
De hele rotonde wordt vanaf april grondig aangepakt. De rijbaan wordt versmald en zo ontstaat meteen meer afstand tot het fietspad. Zo zijn fietsers beter zichtbaar voor automobilisten en is er meer tijd en ruimte voor een eventuele noodstop. De aansluiting met de Westerweg - straks een fietsstraat - wordt verhoogd en bij de andere aansluitingen worden de oversteekplaatsen op een drempel gelegd. (tekst gaat verder onder de foto)
De afslag Westerweg is voor fietsers misschien wel de meest onveilige plek van de Bergerhoutrotonde. In februari kwam er nog een fietser om het leven. (foto: Streekstad Centraal)De wandelroute tussen de binnenstad en het station krijgt een facelift. Aan de Geesterweg en het Scharlo wordt voor voetgangers een 'rode loper' ingericht met daarlangs meer groen. Ook het groen op en aan de rotonde krijgt een opfrisbeurt.
Ook staat in het ontwerp een verbod op rechtdoor de rotonde op rijden vanuit het centrum. Een rijbaanscheiding moet dat voorkomen. Zo wordt het verkeerspunt een stuk minder chaotisch. Maar daar zijn veel mensen in de binnenstad niet blij mee.
"We kwamen daar pas kort voor de zomervakantie achter. We lazen dat bij Streekstad Centraal, vertelt Jos Wagner, bestuurslid van bewonersvereniging Hart van Alkmaar. "We zijn altijd positief over het verbeteren van verkeersveiligheid en er lijkt een zorgvuldig participatieproces geweest te zijn met bewoners en ondernemers van de Geesterweg en het Scharlo, maar wij zijn daar niet bij betrokken." (tekst loopt door onder de afbeelding)
Ontwerp van de herinrichting van de Bergerhoutrotonde. (beeld: gemeente Alkmaar)Hart van Alkmaar kwam met succes in actie. Er kwam aanvullend verkeersonderzoek en deze week heeft wethouder Christiaan Peetoom toegezegd om drie aangedragen oplossingen te onderzoeken."Een keerlus op de Geestersingel hebben we direct al over gezegd dat we daar geen voorstander van zijn, dat wordt dan een risicovol punt", zegt Wagner. "Het omdraaien van de rijrichting op de Molenbuurt staan we ook niet achter. We verwachten dan sluipverkeer, en sowieso krijg je dan een lastige aansluiting op de Kanaalkade om linksaf te slaan."
"Verkeerslichten, daar zijn de mensen wél positief over", aldus Jos Wagner. Hijzelf ziet dit ook als verreweg de beste optie tegen gedoe met omrijden. "Bovendien is het is het nu al oppassen als voetganger. Stel je voor dat ál het verkeer vanuit de binnenstad rechtsaf moet." Wagner en zijn twee kinderen werden recent nog over het hoofd gezien door een vrachtwagenchauffeur. Gelukkig lette hij zelf wel goed op.
"Wat ik zelf als grote winst zie is dat de reconstructie opgesplitst wordt", vervolgt Wagner. Als de herinrichting van het verkeerspunt bij de Bergerbrug als laatste wordt ingepland, zou er geen vertraging in het project hoeven te ontstaan. "Ook heel positief is dat er een participatieavond zal worden georganiseerd. Eerder was dat stadium voor de binnenstad eigenlijk overgeslagen."
Jos Wagner hoopt dat de gemeente komt met een verkeersplan dat alternatieve mobiliteitsvormen als wandelen, fietsen en het OV verder stimuleert en dat er voor zorgt dat verkeer richting de ring wordt geleid, zodat het zo min mogelijk door de stad rijdt. Maar dan moet die ring wel worden aangepakt. "Ik zie de ring als het kernprobleem, daarop is een tekort aan capaciteit."
Uit het aanvullende verkeersonderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van wethouder Christiaan Peetoom, blijkt dat er in elf jaar tijd zijn 37 ongevallen geregistreerd op de Bergerhoutrotonde, waarvan achttien met fietsers en daarvan raakten er zeven gewond. Daarbij houdt hij er rekening mee dat grofweg 80 procent van alle verkeersongevallen in Nederland niet wordt gemeld.
Op de Bergerbrug komen dagelijks gemiddeld 1.060 (motor)voertuigen vanaf de rotonde de binnenstad in. Zo'n 1.710 (motor)voertuigen komen de binnenstad uit en daarvan rijdt 57 procent de rotonde op. Dat zijn er meer dan uit berekeningen naar voren kwam. Over de Bergerbrug rijden twee keer zo veel fietsers als voertuigbestuurders.
Ook blijkt uit reacties dat veel mensen zich onveilig voelen op het verkeerspunt, en dan niet alleen fietsers en wandelaars, maar ook automobilisten. Volgens Peetoom benadrukt het onderzoek het belang van herinrichting. De vraag is nu dus nog op welke wijze.
