Reclame
Bekeken: 351x

3…2…1…bam! Met het gezamenlijk indrukken van de grote rode knop wordt ‘Het Verhaal van Alkmaar’ gelanceerd. Rookmachines en knallende muziek van Armin van Buuren maken er helemaal een feestje van op het podium. Maandag werd in Podium Victorie de nieuwe ‘citymarketing’ van Alkmaar gepresenteerd.

Bij de vorige marketingcampagne draaide het nog veel meer om Alkmaar als Kaasstad. Dat heeft gewerkt, maar mikt eigenlijk alleen op bezoekers van de Alkmaarse binnenstad en toeristen. "Je trekt er geen nieuwe talenten of bedrijven mee naar Alkmaar”, stelt Ger Welbers, de huidige directeur van Hart van Noord-Holland & partners. Samen met zijn opvolger Melanie Goudsblom presenteerde hij aan een volle zaal "Het Verhaal van Alkmaar".

En dat deden ze niet alleen. Want wat deze keer kenmerkend is voor de aanpak, is dat inwoners, bedrijven en culturele instellingen nauw betrokken waren bij het ontdekken van de eigen identiteit. Zo waren de HVC, het Noordwest Ziekenhuis, de Hogeschool Inholland, het Stedelijk Museum Alkmaar, AZ, Stadswerk072 en Theater De Vest nauw betrokken bij de ontwikkeling. Ze stuurden allemaal hun beste marketingdeskundigen. (tekst gaat verder onder de foto)

Een groep van acht lachende mensen poseert met glazen champagne in een verlichte ruimte, sommigen dragen zakelijke kleding. Het team met marketingdeskundigen van Alkmaarse bedrijven en instellingen is typerend voor de aanpak rond 'Het verhaal van Alkmaar' (foto: Streekstad Centraal)


In dat team werd een gemene deler ontdekt in de aard van de Alkmaarse ondernemingen en instellingen: veel zijn vooruitstrevend bezig en behoren tot de top in hun eigen sector of bedrijfstak, maar dat blijft nog heel erg onzichtbaar. Misschien vergeten ze het soms te tonen aan de buitenwereld, omdat ze het zelf allemaal niet zo bijzonder vinden om zo innovatief bezig te zijn. En dat kenmerkt dan weer de nuchterheid en bescheidenheid van de Alkmaarder die de stad in de weg lijkt te zitten.

Ze geven toe dat ze last hebben om de beste dokters, specialisten, ingenieurs of docenten te werven, omdat het voor studenten die het niet kennen een provinciaals geurtje heeft en heel ver weg lijkt van Amsterdam. Daarom is er behoefte aan een duidelijker profiel van Alkmaar, dat duidelijk maakt dat er in Alkmaar bijzondere dingen gebeuren, dingen waar je bij wilt horen. (tekst gaat verder onder de foto)

Een goed gevuld auditorium waarbij een presentatie wordt gegeven over een digitaal brandbook. Twee mensen staan op het podium naast een groot scherm, terwijl het publiek aandachtig luistert. Op de achtergrond zijn verlichte letters die "Het verhaal van Alkmaar" vormen. Een goedgevulde zaal bij de presentatie van Het Verhaal van Alkmaar in poppodium Victorie. (foto: Streekstad Centraal)


De regio is aangewezen als groeiregio. Er komen tienduizenden woningen bij. Die broodnodige arbeidskrachten en talenten komen hier alleen als er ook een prettig woon- en leefklimaat is, waarbij cultuur en voorzieningen bijdragen aan de aantrekkelijkheid. En zo is de cirkel van wonen, werken en cultuur weer rond.

De oplossing zat hem deze keer niet in een nieuwe slogan voor de stad, maakt  Welbers duidelijk. Volgens hem wordt daarmee vaak de plank misgeslagen. Een slogan betekent nog niet dat het ook zo is. “Ik woonde ooit ergens in een dorpje waar het volgens de slogan zou bruisen. Dat was totaal niet aan de orde, kan ik je vertellen.” (tekst gaat verder onder de foto)

Een groep mensen staat op een podium en drukt gezamenlijk op een knop. Op de achtergrond zijn verlichte letters en een persoon met een microfoon zichtbaar. De sfeer lijkt feestelijk met gekleurde verlichting. Het 'brand'team mocht de nieuwe campagne lanceren. (foto: Streekstad Centraal)


Er is wel een nieuw logo voor de citymarketing. Een hoofdletter A, die met aanhalingstekens ook gezien kan worden als het bekende rode torentje uit het stadswapen. De drie kernbegrippen die Alkmaar in de stadspromotie de komende tijd moeten onderscheiden van andere steden, zijn Authentiek, Ambitieus en Aantrekkelijk. De bedrijven en instellingen die hun marketingmensen in het merkteam hebben afgevaardigd, gaan in hun eigen communicatie deze boodschap ook uitdragen.

Het verhaal werd in de zaal in ieder geval positief ontvangen. Onder meer bij Nathalie Kamp, die zich bij het Cultuurkartel inzet om Alkmaar ook aantrekkelijker te maken voor jongeren. "Ik ben zeer positief verrast. Ik ben blij dat het van kaas naar 'aaa's is gegaan. Het zou heel mooi zijn als dit nu door al die partners wordt uitgedragen. Alkmaar moet zo meer zichtbaarheid en aantrekkelijkheid krijgen die het ook echt nodig heeft en verdient." (tekst gaat verder onder de foto)

Cultureel ondernemer en Alkmaars nachtburgemeester Robert-Jan Wille is razend enthousiast over de nieuwe campagne voor Alkmaar. (foto: Streekstad Centraal)


Ook nachtburgemeester Robert-Jan Wille is heel enthousiast, vooral van een video die tijdens de presentatie voor het eerst werd vertoond. "Die is toch supermooi? Ik krijg meteen een trots gevoel van: hé, nou staat Alkmaar goed op de kaart."

Hij vervolgt: " Alkmaar is heel bijzonder. Onze stad heeft een aantal bijzondere dingen, maar we zijn geen stad die het keihard loopt te schreeuwen. Maar eigenlijk zou dat wel moeten. Met campagnes zoals dit wordt wel onze kwaliteit geschreeuwd. En dat mag best wel eens een keer."
Pin It
Reclame

Agenda