Reclame
Bekeken: 1254x

Kort voor middernacht bereikte het optreden van Abba Under Cover bij Bergen Live, op het podium naast restaurant Loetje, een eerste grote climax. Zodra de coverband zaterdagavond de herkenbare openingstonen inzette van “Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)”, stroomde het terras nóg voller met mensen die richting het podium trokken om te dansen.

Jong en oud bleek het disconummer uit de jaren 70 woord voor woord te kennen. Toen de klok twaalf sloeg, steeg uit honderden kelen tegelijk het refrein op. Het publiek liet al springend en dansend het terras meetrillen onder hun ritme. Voelbaar was dat dit terras ook het dak is van een ondergrondse parkeergarage, waarvan de constructie moest meeveren om die krachten van tientallen hossende mensen te absorberen. (tekst gaat verder onder de foto)

Zangeres in glinsterende outfit en laarzen op een podium, naast een muzikant met gitaar, voor een groot publiek tijdens een openluchtconcert in de avond. Abba Under Cover trad zaterdagavond op op het podium bij restaurant Loetje. Jong en oud bleek prima bekend met het repertoire van de Zweedse band die de jaren 70 kleurden met hun muziek. (foto: Streekstad Centraal)


Op deze aangename nazomeravond veranderde het terras op het Plein in een bruisende dansvloer, waar generaties elkaar vonden in hetzelfde lied. Het werd voor velen hét moment van de avond, waarin de muziek als een verbindende taal iedereen omarmde en Bergen even straalde in pure, tijdloze eenheid.

De twaalf leden van het organisatiecomité van Bergen Live kijken dan ook terug op een zeer geslaagd evenement. "Ons hoofd loopt nog in de wolken. We geven het zelf 9,5 sterren uit 10", vertelt Tom Schiphorst van de organisatie de ochtend na de finale. "Het weer werkte natuurlijk geweldig mee. Los van enkele fietsendieven die actief waren, was er vrijwel geen enkele wanklank." (tekst gaat verder onder de foto)

Een band speelt op een podium met een enthousiaste menigte voor hen tijdens een nachtelijk concert. Een drummer, gitarist en andere bandleden zijn zichtbaar, omringd door muziekapparatuur en felgekleurde verlichting. Terwijl bij restaurant Loetje Abba Under Cover zorgde voor de muzikale noot, was voor anderen het hoogtepunt van de avond het optreden van Erik Mesie op het hoofdpodium op het Plein, die daar speelde met het vernieuwde Toontje Lager. (foto: aangeleverd)


Dus ook geen vrouwen of meisjes die -voor zover bekend- na afloop van Bergen Live op weg naar huis zijn lastiggevallen door vervelende mannen. Dat is namelijk niet de gewenste mannelijke aandacht waarover zo enthousiast werd meegezongen met de hit van Abba. Van de service die Bergen Live bood om meisjes en vrouwen te helpen aan een fietsmaatje of om samen te reizen met een taxi, heeft geen enkele vrouw gebruik gemaakt, zo vertelt Tom.

Het hoekje in het restaurant dat Loetje had gereserveerd voor de vrouwen die zich zouden melden voor een vrouwelijk maatje, bleef daardoor zowel vrijdag als zaterdag helemaal leeg. "Daar zijn we natuurlijk alleen maar blij mee. Het is fijn te weten dat iedere vrouw en ieder meisje zelf iets wist te regelen voor de thuisreis."(tekst gaat verder onder de foto)

Een gezellig ingerichte eetgelegenheid met houten tafels en stoelen, tafels gedecoreerd met roze bloemen en menukaarten, warme verlichting en planten als decoratie aan de muren. Het hoekje in het restaurant dat Loetje beschikbaar had gesteld voor vrouwen en meisjes die een fietsmaatje zochten voor het tochtje naar huis, bleef zowel vrijdag- als zaterdagavond helemaal leeg. (foto: Streekstad Centraal)


Daarmee kende Bergen Live eigenlijk vooral hoogtepunten. "Ik heb twee dagen lang eigenlijk alleen maar lachende mensen gezien bij Bergen Live," vertelt Tom Schiphorst. Het ideale weer en de aanstekelijke muziek brachten de tienduizenden bezoekers in een opperbeste stemming.

"Een avondje jazzen. Zo noemen wij het nog steeds, ook al heet het allang niet meer Bergen Jazz en Sail", vertelt Suzanne uit Bergen. "De vrijdagavond is eigenlijk echt voor de Bergenaren zelf. De zaterdagavond komen er meer mensen uit de omgeving." (tekst gaat verder onder de foto)

Een liveband optredend op een podium in een tent, met een zanger, zangeres en bassist, omringd door kleurrijke verlichting en een publiek vooraan. Op de achtergrond is een gebouw met de naam 'Loetje' zichtbaar. Reggae, Soca, Merengue, Motown, Soul en meer kwam vrijdagavond allemaal langs op het podium bij Loetje toen DjaFya optrad, een 7-koppige formatie met Surinaamse roots.


Vroeger was er op zondag ook nog de nodige muziek op het strand, maar na een eerder fiasco is dat geen onderdeel meer van het evenement. "Er is tegenwoordig nog wel een feestje op het strand van Bergen van de botenclub, maar dat maakt geen deel meer uit van Bergen Live", licht Tom toe.

Als de vrijdagavond vooral voor de Bergenaren zelf was, dan was hun hoogtepunt ongetwijfeld het optreden van de satirische countryrockband Glock 45 uit Hoorn op het hoofdpodium. Waar de meeste optredens op Bergen Live zich voegen naar de vertrouwde sfeer van dansbare gezelligheid met hier en daar wat uitstapjes naar de jazz en blues, daar kwam Glock 45 met een schaamteloze podiumpresentatie die allesbehalve braaf was. (tekst gaat verder onder de foto)

Muzikanten treden op op een podium met paarse lichtstralen en Amerikaanse vlaggen op de achtergrond. Een persoon draagt een cowboyhoed en speelt gitaar, terwijl een ander een viool bespeelt in een rood kostuum. Op de achtergrond zijn drums en versterkers te zien. Alles was eigenlijk fout aan de Hoornse band Glock 45. Maar de waanzinsact van de bandleden rond Pricklebush Pete met zijn/haar enorme rubberen boezem en prominente harige benen  overtuigt iedereen. (foto: Streekstad Centraal)


Met zanger-bassist Pricklebush Pete in string en rubberen boezem, gitaristen die zich uitdosten als karikaturen van rock-‘n-roll en White Trash Welling die met haar viool en onverhuld charisma het tempo opdreef, werd Bergen even ondergedompeld in een universum van satire, seks en rock-‘n-roll-energie.

Wat begon met nieuwsgierige verbazing bij het normaal zo traditionele publiek, sloeg al snel om in meedeinen, lachen en meegaan in de absurditeiten van de show. Aangestoken door de schare fans die de band overal volgen waar ze optreden, en zo een duit in het zakje doen van het grensoverschrijdende feest die ze met de band willen vieren. (tekst gaat verder onder de foto)

Een live-optreden op een verlicht podium met een band die instrumenten bespeelt en een publiek dat ervoor danst, in een sfeervolle concertomgeving. Het publiek genoot met volle teugen van het schaamteloze optreden van Pricklebush Pete, de viool en zang van White Trash Welling, gitaristen Jerrycan Jesper en Moonshine Mike en drummer Angus Young Hughie. (foto: Streekstad Centraal)


Bergenaren die doorgaans bekendstaan om hun ingetogenheid, lieten zich ditmaal verrassen en meeslepen door een act die elk denkbaar taboe als luchtballonnetje doorprikte. Het contrast maakte de avond bijzonder: de onbevangen schaamtevrije houding van Glock 45 stuitte op de brave reputatie van het dorp, en juist daar ontstond de magie.

Na afloop bleef vooral de verwondering hangen dat deze ‘foute’ countryrock met zoveel bravoure en humor niet alleen werd geaccepteerd, maar zelfs enthousiast werd omarmd. Glock 45 bewees dat Bergen Live groot genoeg is voor contrast en controverse – en dat ook de Bergenaren zelf, achter hun keurige voordeuren, best zin hebben in een avond pure gekte. Een melige maar memorabele bouwsteen van een editie van Bergen Live waarover nog lang zal worden nagepraat. 2025 mag zich reeds rekenen tot de hoogtepunten in de inmiddels rijke geschiedenis van Bergen Live.
Pin It
Reclame

Agenda