De auto komt aanrijden, maar wijkt opeens uit en passeert de snelheidsremmende 'bult' in de Alkmaarse Vondelstraat langs de rechterkant. Over het fietspad. En zo gaat het heel vaak sinds de bult er ligt. Het remmend effect is welkom, het uitwijken van de auto's verre van. Omdat de herinrichting van de straat is vertraagd moeten paaltjes automobilisten van de fietsstrook houden. "Als er ongelukken gebeuren dan trap ik hem er zelf uit."

Het gros van het verkeer richting het centrum rijdt netjes over de bult. De bult aan de andere kant wordt vaker omzeild. Volgens Ron Tabak van De Verfmarkt zelfs héél vaak. Hij werkt pal naast de bulten en heeft het een keer bij gehouden. "Zeventig procent gaat er langs." Net terwijl Ron het zegt gebeurt het weer. "Het is gewoon gevaarlijk voor de fietsers. Het is tot nu toe niet echt mis gegaan, maar schreeuwpartijen hoor je regelmatig. Van fietsers die bijna aangereden worden."

Voor Ron is het nieuws dat er paaltjes naast de bulten worden gezet. Hij reageert niet enthousiast. "Lastig voor vrachtwagens denk ik, lekker voor laden en lossen ook. Ik ben er niet blij mee, zeker als het een parkeerplek gaat kosten. We hebben voor al deze winkels best weinig parkeerplaatsen. Deze bobbel ligt gewoon verkeerd, ze hadden hem voor dat zebrapad daar moeten leggen", zegt Ron terwijl hij naar het einde van de Korte Vondelstraat wijst. (tekst loopt door onder de foto)

Laden en lossen wordt ter hoogte van de drempel op de Vondelstraat onmogelijk wanneer de tijdelijke paal wordt geplaatst. (foto: Streekstad Centraal)


Een kleine auto stuitert met een behoorlijke snelheid over de drempel. Ook dat gebeurt regelmatig. "Je schrikt je af en toe kapot als er weer een aanhangwagen overheen rijdt." En er zouden scheuren in het pand ontstaan door de trillingen. "Bij mij dan niet, maar boven in het gebouw wel ja."

De 30 km-zone en de drempels lijken wel effect te hebben. "Bijna-ongelukken gebeuren er sowieso, je hoort altijd wel zwaar getoeter enzo, maar ongelukken... dat valt de laatste tijd gelukkig mee." Evengoed vindt Ron de kruising met de Hooftstraat nog steeds erg gevaarlijk. "Het is ontzettend druk, zeker 's middags rond een uurtje of vijf, altijd onwijs druk." (tekst loopt door onder de foto.

Liever slingeren langs de drempel en een geparkeerde bedrijfswagen, dan over de bobbel. Wel even onvrede uiten met een druk op de claxon. (foto: Streekstad Centraal)


Maar goed, paaltjes naast de bulten dus, op de scheidingslijn tussen rijbaan en fietsstrook. Of daar veel ongelukken mee gaan gebeuren, durft Ron niet in te schatten. Het stuk Vondelstraat is niet breed en er rijden veel fietsers. Dikwijls niet alleen. Denk aan ouders met kinderen, groepjes scholieren of kliekjes mensen die met een biertje of wijntje op samen naar huis fietst. "Als er ongelukken gebeuren dan trap ik die paal er zelf uit. Dat wil ik niet voor mijn deur hebben natuurlijk."

In oktober gaat de Vondelstraat definitief op de schop, van het Wolfpad tot en met de kruising met de Hooftstraat. De weg wordt versmald en het wegdek wordt rood asfalt met een straatsteen-patroon. Net zoals op de Bierkade, voor wie niet wist dat hier geen echte stenen liggen. Meteen wordt onderhoud gepleegd aan de Wolfsbrug over de singel.

Maandag 13 mei is er een infoavond over de herinrichting in buurthuis Oud-Overdie.
Pin It
Bekeken: 1333x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/